Ahad, 30 Jun 2024

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (Pendidikan Awal Kanak-kanak)

Pendahuluan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 adalah satu rangka kerja komprehensif yang dibentuk oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mempertingkatkan kualiti pendidikan negara termasuklah dalam pendidikan awal kanak-kanak. Ia merangkumi beberapa gelombang pembaharuan yang dilaksanakan secara berperingkat untuk mencapai objektif jangka panjang pendidikan nasional.

Objektif Utama dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak:

  1. Akses Kepada Pendidikan Awal Kanak-kanak:

    • Menyediakan peluang pendidikan awal kanak-kanak yang berkualiti kepada semua kanak-kanak tanpa mengira latar belakang sosio-ekonomi. Ini termasuklah usaha meningkatkan enrolmen kanak-kanak berusia 4+ ke tadika.
  2. Kualiti dan Standard Kurikulum:

    • Memperkenalkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) yang berfokus kepada perkembangan holistik kanak-kanak termasuk kognitif, emosi, sosial, dan fizikal. Kurikulum ini juga ditekankan kepada pembelajaran berpusatkan kanak-kanak.
  3. Latihan dan Pembangunan Profesional Guru:

    • Meningkatkan kualiti latihan guru prasekolah melalui kursus dan program pembangunan profesional berterusan. Ini termasuk memastikan semua guru prasekolah memiliki kelayakan minimum dan pendedahan kepada pedagogi terkini.
  4. Sistem Penilaian dan Pemantauan:

    • Melaksanakan sistem penilaian yang berterusan dan holistik untuk menilai perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh. Sistem ini juga membantu dalam mengenal pasti dan menyokong kanak-kanak yang memerlukan bantuan tambahan.
  5. Kolaborasi dengan Ibu Bapa dan Komuniti:

    • Menggalakkan penglibatan ibu bapa dan komuniti dalam pendidikan awal kanak-kanak. Ini termasuk program kesedaran dan sokongan untuk ibu bapa dalam memahami peranan mereka dalam perkembangan anak-anak.

Gelombang Pelaksanaan:

  1. Gelombang 1 (2013-2015):
    • Fokus pada meningkatkan akses dan ekuiti, serta memperkenalkan perubahan awal dalam kualiti kurikulum dan latihan guru.
  2. Gelombang 2 (2016-2020):
    • Meningkatkan kualiti secara lebih meluas melalui peningkatan latihan guru dan penambahbaikan kurikulum berdasarkan maklum balas dari Gelombang 1.
  3. Gelombang 3 (2021-2025):
    • Mengukuhkan pencapaian dan memastikan kelestarian perubahan yang telah dilaksanakan, serta bersedia untuk menghadapi cabaran masa depan dalam pendidikan awal kanak-kanak.

Rujukan Terkini:

  1. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.

    • Ini adalah dokumen utama yang mengandungi perancangan dan strategi pendidikan termasuk pendidikan awal kanak-kanak.
  2. Unicef Malaysia. (2022). Early Childhood Development in Malaysia.

    • Laporan ini memberikan analisis tentang status semasa dan cabaran dalam pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia.
  3. Institut Pendidikan Guru Malaysia. (2023). Kajian Impak Latihan Guru Prasekolah.

    • Kajian ini menilai keberkesanan program latihan guru prasekolah dalam meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran.
  4. Kementerian Pendidikan Malaysia. (2023). Laporan Tahunan Pendidikan Awal Kanak-kanak.

    • Laporan ini menyediakan maklumat terkini mengenai pencapaian, cabaran, dan perkembangan dalam pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia.


Soalan Umum:

  1. Apakah objektif utama Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 dalam pendidikan awal kanak-kanak?

    • Objektif utama termasuk meningkatkan akses kepada pendidikan awal kanak-kanak, meningkatkan kualiti dan standard kurikulum, memperkasa latihan dan pembangunan profesional guru, melaksanakan sistem penilaian dan pemantauan yang berkesan, serta menggalakkan kolaborasi dengan ibu bapa dan komuniti.
  2. Apakah perubahan yang diperkenalkan dalam Gelombang 1 (2013-2015) Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia?

    • Gelombang 1 menumpukan kepada meningkatkan akses dan ekuiti serta memperkenalkan perubahan awal dalam kualiti kurikulum dan latihan guru prasekolah.
  3. Bagaimana PPPM 2013-2025 menggalakkan penglibatan ibu bapa dan komuniti dalam pendidikan awal kanak-kanak?

    • PPPM menggalakkan penglibatan ibu bapa dan komuniti melalui program kesedaran dan sokongan yang membantu ibu bapa memahami peranan mereka dalam perkembangan anak-anak, serta kolaborasi aktif dalam aktiviti prasekolah.

Dengan pendekatan yang menyeluruh dan bersepadu ini, Malaysia berusaha untuk memastikan semua kanak-kanak mendapat permulaan yang terbaik dalam kehidupan pendidikan mereka, selaras dengan matlamat global untuk pembangunan kanak-kanak yang holistik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pedagogi dalam PERMATA dan Strategi Pengajaran dan Pembelajaran dalam KSPK

Program PERMATA (Program Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak) dan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) di Malaysia memfokuskan ke...