Sebelum Merdeka (Sebelum 1957)
Pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia sebelum merdeka kebanyakannya bersifat informal dan dijalankan oleh keluarga dan masyarakat setempat. Pendidikan ini biasanya melibatkan pembelajaran asas mengenai adat resam, agama, dan kemahiran hidup yang relevan dengan kehidupan seharian.
Pendidikan Informal oleh Keluarga dan Komuniti:
- Pada zaman sebelum merdeka, pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia lebih bersifat tidak formal, di mana keluarga memainkan peranan utama dalam mengajar anak-anak mengenai nilai-nilai asas, agama, dan adat resam. Komuniti juga turut serta dalam mendidik anak-anak melalui kegiatan seperti gotong-royong dan upacara adat.
Sekolah Pondok dan Madrasah:
- Institusi pendidikan agama seperti sekolah pondok dan madrasah memainkan peranan penting dalam menyediakan pendidikan asas kepada kanak-kanak, terutamanya dalam kalangan masyarakat Melayu. Kanak-kanak diajar membaca Al-Quran dan asas-asas agama Islam.
Selepas Merdeka (1957 hingga Kini)
Selepas merdeka, kerajaan Malaysia mula memberi perhatian yang lebih serius terhadap pendidikan awal kanak-kanak sebagai satu asas penting dalam pembangunan negara. Pelbagai dasar dan program diperkenalkan untuk meningkatkan kualiti dan akses kepada pendidikan awal.
Penubuhan Taska dan Tadika:
- Pada tahun 1960-an, kerajaan mula menubuhkan taska (pusat jagaan kanak-kanak) dan tadika (taman didikan kanak-kanak) untuk menyediakan pendidikan awal yang lebih formal. Program-program ini memberi penekanan kepada perkembangan kognitif, sosial, dan emosi kanak-kanak.
Pengenalan Kurikulum Prasekolah:
- Pada tahun 1986, Kurikulum Prasekolah Kebangsaan (KSPK) diperkenalkan untuk menyelaraskan pendidikan awal kanak-kanak di seluruh negara. Kurikulum ini bertujuan untuk menyediakan asas yang kukuh dalam perkembangan kognitif, sosial, emosi, dan fizikal kanak-kanak.
Penubuhan Jabatan Pendidikan Prasekolah:
- Pada tahun 1992, Kementerian Pendidikan Malaysia menubuhkan Jabatan Pendidikan Prasekolah untuk memantau dan mengawal selia pendidikan awal kanak-kanak di negara ini. Ini termasuk pemantauan kualiti pengajaran dan pembelajaran di tadika dan taska.
Program PERMATA:
- Pada tahun 2007, Program PERMATA Negara dilancarkan oleh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, dengan tujuan untuk mempertingkatkan kualiti pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia. Program ini menekankan pendidikan holistik yang merangkumi aspek kognitif, emosi, sosial, dan fizikal.
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK):
- Pada tahun 2010, KSPK diperkenalkan untuk menggantikan kurikulum prasekolah yang lama. Kurikulum ini menekankan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dan integrasi pelbagai bidang pembelajaran seperti bahasa, matematik, sains, seni, dan pendidikan jasmani.
Rujukan Terkini
- Kementerian Pendidikan Malaysia (2017). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK). Putrajaya: KPM.
- Ahmad, A., & Haneef, M. A. (2011). Early Childhood Education in Malaysia: Policy, Curriculum and Perspectives. Malaysian Journal of Early Childhood Education, 1(1), 24-34.
- Abu Bakar, A., & Osman, S. (2015). The Development of Early Childhood Education in Malaysia: Issues and Challenges. Journal of Education and Human Development, 4(1), 1-8.
- UNESCO (2018). Early Childhood Care and Education Policy Review: Malaysia. UNESCO.
- Mohamad, Z., & Abdullah, S. (2020). Transformasi Pendidikan Awal Kanak-Kanak di Malaysia: Cabaran dan Harapan. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak, 10(2), 15-28.
Perkembangan pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia menunjukkan komitmen yang kukuh daripada kerajaan untuk memastikan setiap kanak-kanak mendapat permulaan yang baik dalam hidup. Melalui dasar-dasar yang progresif dan program-program yang berkesan, Malaysia terus berusaha untuk mempertingkatkan kualiti pendidikan awal kanak-kanak di negara ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan