Ahad, 30 Jun 2024

PENGENALAN KEPADA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

Definisi

Pendidikan awal kanak-kanak merujuk kepada pendidikan yang diberikan kepada kanak-kanak dari lahir sehingga berumur lapan tahun. Tempoh ini dianggap sebagai fasa kritikal dalam perkembangan seseorang kanak-kanak kerana mereka mengalami perkembangan pesat dalam aspek fizikal, kognitif, emosi, dan sosial.

Kepentingan Pendidikan Awal Kanak-Kanak


1. Perkembangan Kognitif dan Emosi

   - Pendidikan awal membantu merangsang perkembangan otak kanak-kanak yang kritikal pada peringkat ini. Pengalaman pembelajaran awal yang positif dapat meningkatkan kemahiran kognitif dan emosi kanak-kanak, termasuk kemahiran bahasa, penyelesaian masalah, dan kawalan diri.


2. Sosialisasi dan Kemahiran Sosial:

   - Melalui interaksi dengan rakan sebaya dan guru, kanak-kanak belajar tentang nilai-nilai sosial, seperti berkongsi, bekerjasama, dan empati. Ini membantu mereka mengembangkan kemahiran sosial yang penting untuk kejayaan di sekolah dan kehidupan seharian.


3. Persediaan Akademik:

   - Pendidikan awal menyediakan asas yang kukuh untuk pembelajaran akademik seterusnya. Kanak-kanak yang terlibat dalam program pendidikan awal yang berkualiti cenderung mempunyai prestasi akademik yang lebih baik, termasuk membaca, menulis, dan matematik.


Teori-Teori Utama dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak


1. Teori Perkembangan Kognitif Piaget:

   - Jean Piaget menekankan bahawa kanak-kanak melalui beberapa peringkat perkembangan kognitif. Pada peringkat awal kanak-kanak, mereka berada dalam peringkat pra-operasi di mana mereka mula menggunakan simbol dan bahasa untuk memahami dunia sekitar mereka.


2. Teori Perkembangan Sosial Vygotsky:

   - Lev Vygotsky menekankan peranan penting interaksi sosial dalam perkembangan kognitif kanak-kanak. Konsep "zone of proximal development" (ZPD) dan "scaffolding" adalah kunci dalam memahami bagaimana kanak-kanak belajar melalui bimbingan dan sokongan orang dewasa.


3. Teori Behaviorisme:

   - Teori ini, yang diasaskan oleh B.F. Skinner, menekankan bahawa pembelajaran adalah hasil daripada tindak balas kepada rangsangan dari persekitaran. Pengukuhan positif dan negatif digunakan untuk membentuk tingkah laku kanak-kanak.


 Amalan Terbaik dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak


1. Pembelajaran Berasaskan Bermain:

   - Pendekatan ini menekankan kepentingan bermain dalam pembelajaran kanak-kanak. Bermain membantu mengembangkan kreativiti, kemahiran menyelesaikan masalah, dan kemahiran sosial.


2. Kurikulum yang Bersepadu:

   - Kurikulum yang mengintegrasikan pelbagai bidang pembelajaran seperti bahasa, matematik, sains, seni, dan kemahiran motorik membantu menyediakan pengalaman pembelajaran yang holistik.


3. Penglibatan Ibu Bapa:

   - Penglibatan aktif ibu bapa dalam pendidikan awal kanak-kanak adalah kritikal. Ibu bapa boleh menyokong pembelajaran di rumah dan bekerjasama dengan guru untuk memantau perkembangan kanak-kanak.


Rujukan


1. Piaget, J. (1952).The Origins of Intelligence in Children. International Universities Press.

2. Vygotsky, L. S. (1978).Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

3. Skinner, B. F. (1953).Science and Human Behavior. Macmillan.

4. Bredekamp, S., & Copple, C. (2009).Developmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8. National Association for the Education of Young Children (NAEYC).

5. Gordon, A. M., & Browne, K. W. (2013).Beginnings & Beyond: Foundations in Early Childhood Education. Cengage Learning.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pedagogi dalam PERMATA dan Strategi Pengajaran dan Pembelajaran dalam KSPK

Program PERMATA (Program Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak) dan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) di Malaysia memfokuskan ke...